תקנון בית הספר-להורדה
מורים, תלמידים והורים יקרים,
תקנון זה הוא תוצר של שיתוף פעולה בין מורים, הורים ותלמידים מתוך הבנה משותפת שבאחריות כולנו לקדם בבית הספר אקלים בטוח, שיעצים את תחושת המוגנות, יחזק את ביטחונם העצמי של תלמידינו וילדנו , יאפשר אוירה לימודית ובסיס ליחסי קרבה
ואכפתיות בין כל באי בית הספר. התקנון מבטא השקפה חינוכית של חשיבות ההכלה וההקשבה לצרכיהם השונים של תלמידנו וילדנו לצד גבולות ברורים המבטיחים מוגנות ומוקיעים כל מעשי אלימות, חוסר כבוד או היעדר סובלנות. תקנון זה מפרט את זכויות התלמידים , את ההתנהגויות המצופות מהם ואת טווח התגובות במקרה של הפרה . כמו כן התקנון מפרט את ההתנהגויות המצופות מהמורים וההורים .
התקנון מחייב את כל באי בית הספר .
זכויות התלמידים
זכויות התלמידים מבוססות ברובן על אמנת זכויות הילד, החוק הישראלי, חוק זכויות
התלמיד ועל חוזרי מנכ"ל משרד החינוך. הזכויות הן :
1 .ללמוד בסביבה נקייה ומכבדת
2 .ליהנות מסביבה לימודית נאותה ומוגנת.
3 .ליהנות מיחס של כבוד והגינות מכל באי בית הספר .
4 .להיות מיודע בכל נהלי ביה"ס באופן ברור.
5 .להיפגש על פי הצורך עם כל מורה, עם בעל תפקיד ועם מנהלת בית הספר, בתיאום, כדי להביע את הצעותיו, בקשותיו או תלונותיו, ובלבד שהתלמיד יקפיד על דרך ארץ ונימוס.
6 .זכות התלמידים והוריהם לקבל מידע על תפקודו והישגיו של התלמיד בבית הספר.
7 .להתארגן במועצת תלמידים על מנת להשפיע על אקלים בית הספר.
8 .להיות מיודע בדבר מהות עבירת משמעת המיוחסת לו, ולקבל הזדמנות להסביר את התנהגותו.
9 .לדעת מראש את מועד הבחינה ואת החומר לבחינה לפחות שבוע לפני המבחן ) מועד בחינה או הגשת עבודה יפורסם בתחילת המחצית באמצעות לוח מבחנים ( .
10 .לקבל את המבחן בחזרה כולל טופס הבחינה לא יאוחר משבועיים מיום כתיבתו.
11 .להבחן בחינה חוזרת במקרה ונעדר מסיבה מוצדקת.
תקנון לתלמידים
התנהגויות מצופות וטווח תגובות במקרה של הפרה
1. הופעה הולמת ובתלבושת אחידה
התנהגויות מצופות | טווח תגובות במקרה של הפרה |
• יש להגיע לבית הספר בתלבושת אחידה הכוללת חולצת טריקו בצבע אחיד עם סמל ביה"ס.
• בחורף יש להקפיד שהבגד העליון יהיה בצבע אחיד וחלק. • בימי שישי, בטקסים וערבי חג יש להגיע בחולצת בית ספר לבנה. • חל איסור להגיע לביה"ס בחולצות בטן, בגופיות או חולצות גזורות. • חל איסור להגיע לביה"ס במכנסונים, בחצאית מיני , עם מכנסיים עם טלאים, קרעים • חל איסור להגיע לביה"ס עם כפכפים, איפור, לק ונזמים, עם שיער צבוע או עם גילוחי שיער. • יש להגיע לביה"ס עם עגילים צמודים בלבד |
1 .רישום
2 .שיחת בירור , יידוע ההורים ודרישה להביא חולצת בית ספר / נעליים תקינות.. 3 .מניעת כניסה לשיעור ודרישה להשלמת החומר הלימודי. 4 .הערה בתעודה בסעיף תלבושת 5 .דרישה לתיקון התספורת. |
2. אפס סובלנות לאלימות
במקרים של אלימות התגובות המשמעתיות לאירוע יופעלו בהתאם לחומרת
ההתנהגות, תדירותה ) מעורבות באלימות במקרים חוזרים ונשנים( תוצאות
האירוע ובהתאם לשיקול דעתו של הצוות החינוכי.
התנהגויות מצופות | טווח תגובות במקרה של הפרה |
חל איסור מוחלט על שימוש באלימות על
כל גווניה לרבות אלימות באמצעים טכנולוגיים :
• אלימות פיזית : בעיטה, נשיכה, דחיפה צביטה, סטירה, מכה, פגיעה באמצעות חפץ, יריקה, חניקה , יידוי אבנים • אלימות מילולית : הצקות , מילות גנאי, קללות, איומים, השפלה. • חרם והסתה • גניבה • התחצפויות למבוגרים ולצוות ביה"ס |
1 .עצירת האירוע והרחקת הפוגע
2 .שיחת בירור ותיעוד המקרה 3 .יידוע הורי התלמידים המעורבים 4 .אזהרה 5 .מתן משימה חינוכית הכוללת רפלקציה והפקת לקחים. 6 .ענישה חינוכית: ביטול הפסקות, הרחקה פנימית לשיעור/ים. 7 .שיחה עם הכיתה תוך שמירה על צנעת הפרט 8 .זימון ההורים לשיחה מורחבת אצל מנהלת הביה"ס. 9 .השעיה מיום לימודים אחד או שניים. 10 .בניית תכנית התנהגותית אישית או כיתתית 11 .הורדת ציון התנהגות
|
אירועי אלימות שחלה עליהם חובת דיווח על פי חוק :
❖ סחיטת דמי חסות או הבטחת חסות ושמירה
❖ פריצה, גרימת נזק והצתה
❖ נשיאת מכשירים מסוכנים או כלי נשק – אולרים, אגרופנים וכו'
❖ פגיעה במקומות פרטיים בגוף
❖ פגיעה חמורה באמצעות האינטרנט, הפצת פרטים מביכים, איומים וכו'.
❖ שימוש בטלפון נייד לצילום ללא ידיעת המצולם או שימוש לרעה
בתצלומים של תלמידים או מורים שנעשו בשטח בית הספר.
באירועי אלימות שחלה עליהם חובת דיווח, בית הספר בנוסף לתגובות
שהוזכרו ידווח על האירוע לגורמים חיצוניים: משטרה, פקיד סעד, פיקוח,
רשות מקומית, בהתאם להנחיות משרד החינוך.
3. כללים להתנהגות בזמן שיעור
התנהגויות מצופות | טווח תגובות במקרה של הפרה |
• קבלת המורה בעמידה.
• ישיבה במקום. • הבאת הציוד הנדרש לשיעור והוצאתו מהתיק. • השתתפות בשיחה ובדיון ברשות המורה ובאופן מכבד. • מילוי מטלות הניתנות בשיעור. • הכנת שיעורי בית |
1 .שיחה עם התלמיד.
2 .תיעוד הפרת ההתנהגות המצופה 3 .יידוע הורי התלמיד טלפונית או ע"י מכתב. 4 .זימון ההורים לשיחה. 5 .מניעת כניסה לשיעור והעברה לכיתה אחרת למשך שיעור אחד או יותר. 6 .השעיה בתוך בית הספר לכמה שעות בהשגחת מבוגר ובליווי מטלה לימודית (לאחר התייעצות ובאישור מנהלת ביה"ס) 7 .בניית תכנית אישית. 8 .במקרים חוזר ים ונשנים העברה לכיתה אחרת באופן קבוע על פי החלטת המועצה הפדגוגית. |
4. ציות להוראות צוות בית הספר
התנהגויות מצופות | טווח תגובות במקרה של הפרה |
על התלמידים להתנהג באופן נאות ולהישמע להוראות צוות המורים והעובדים בבית הספר: מורה תורן , מורה ממלא מקום, מדריכים חיצוניים, סייעות, גם אם אינו מלמד אותם באופן ישיר.
|
1 .שיחה עם התלמיד, אזהרה והתנצלות.
2 .יידוע הורים ודרישה להתנצלות בכתב או בע"פ. 3 .מניעת הפסקה/ ות 4 .השעיה בתוך בית הספר בהשגחת מבוגר ובליווי מטלה לימודית (לאחר התייעצות ובאישור מנהלת ביה"ס) 5 .השעיה מחוץ לבית הספר במקרים חמורים וכאשר האירוע אינו חד פעמי. 6 .הורדת ציון בתעודה בסעיף התנהגות. 7 .במקרים חוזרים ונשנים של אי הקשבה לצוות החינוכי התלמיד יורשה להשתתף באירועים חוץ בית ספריים (הצגות/ טיולים/ סיורים וכו)בליווי הורה בלבד. (תשלח הודעה מראש להורה בהתאם למתחייב בחוזר מנכ"ל) |
5. התנהלות ברחבי בית הספר
התנהגויות מצופות | טווח תגובות במקרה של הפרה |
• אין לרוץ ברחבי המסדרונות
• אין להביא כדורים לבית הספר למעט כדורי ספוג והשימוש בהם מותר בשטח החצר בלבד. • חל איסור להיכנס לחדר המורים • יש לשמור על כללי הכניסה לשירותים: לפי בנים/ בנות. • יש לאכול בכיתה בלבד ובזמן הפסקת האוכל. • אין להביא חטיפים , ממתקים ושתיה מתוקה • במידה וישנם תלמידים אלרגנים ברמת סיכון גבוהה, תיאסר הבאת מאכלים המכילים את המרכיבים האלרגנים |
1 .שיחה עם התלמיד ומתן אזהרה.
2 .יידוע הורים ואזהרה בכתב. 3 .מניעת הפסקה/ ות |
6. שימוש בטכנולוגיה אישית במהלך יום הלימודים
התנהגויות מצופות | טווח תגובות במקרה של הפרה |
• כל שימוש בטכנולוגיה אישית ובטלפון נייד אסור בהחלט. יש להשאיר את המכשיר בתיק כשהוא במצב כבוי.
• השימוש במכשיר במהלך פעילות מחוץ לביה"ס ייעשה בהתאם להוראות הצוות. • ביה"ס אינו אחראי על אובדן או נזק המכשירים |
1 .שיחת בירור עם התלמיד.
2 .הפקדת המכשיר במזכירות או בחדר המנהלת במקום קבוע ונעול והחזרתו בסוף יום הלימודים.
במקרים נשנים-
1 .הפקדת המכשיר והחזרתו להורי התלמיד. 2 .זימון ההורים לשיחה. 3 .התייחסות בתעודה בסעיף התנהגות. |
7. שמירה על שמירה על הסביבה
התנהגויות מצופות | טווח תגובות במקרה של הפרה |
• יש לשמור על סביבת למידה נקייה ומסודרת.
• יש לשמור על רכוש ביה"ס ועל סביבתו (ציור/ קשקוש על שולחנות דינו כהשחתה) |
1 .שיחת בירור עם התלמיד
2 .יידוע ההורים וחיוב התלמיד בעבודת שירות בתחום והסביבה. 3 .תשלום עבור הנזק או לחילופין קניית חפץ חלופי או תיקון הנזק (במידת האפשר) 4 .במקרים חוזרים- הורדת ציון בהתנהגות. 5 .השעיה – במקרים חמורים |
8. שמירה על טוהר הבחינות
התנהגויות מצופות | טווח תגובות במקרה של הפרה |
אין לדבר במהלך הבחינה , אין להעתיק. יש
לשמור על שקט מוחלט על מנת לא להפריע לשאר חברי הכיתה במהלך הבחינה. |
1 .אזהרה ע"י המורה
2 .הזמנת התלמיד לבירור בנוכחות המורה המקצועי והמחנך. 3 .יידוע הורים 4 .הפחתת ציון או פסילת הבחינה ומתן ציון אפס- בשיקול דעת המורה |
9. נוכחות ועמידה בזמנים
התנהגויות מצופות | טווח תגובות במקרה של הפרה |
יש להקפיד ולהגיע בזמן לבית הספר ולהיכנס לשיעור מיד בתום ההפסקה. כל היעדרות מעל 3 ימים מחייבת אישור מחלה מרופא. | 1 .תלמיד המאחר לשיעור ללא אישור הורה או רופא יירשם ע"י המורה.
2 .שיחת מחנך/ת עם התלמיד 3 .יידוע הורים – לאחר 3 איחורים 4 .תלמיד שמרבה לאחר או נעדר לעיתים קרובות – הטיפול בו יועבר לגורמים נוספים בביה"ס : רכזת שכבה / יועצת/ מנהלת . הורי התלמיד יוזמנו לבית הספר . 5 .פניה לקצין ביקור סדיר. |
• אין לשוטט בתוך בית הספר במהלך יום הלימודים ללא אישור.
• יש להיות נוכחים במהלך כל השיעורים ולא לעזוב את שטח בית הספר ללא קבלת אישור • יציאה משטח בית הספר במהלך יום הלימודים תיעשה באישור בכתב ובליווי מבוגר. |
1 .קיום שיחת בירור עם התלמיד ודיווח להוריו.
2 .הזמנת ההורים לשיחה עם המחנכת/ יועצת ומנהלת. 3 .במקרים חוזרים כינוס וועדה בין מקצועית בית ספרית . 4 .דיווח לגורמים הממונים: פיקוח, רשות מקומית, קצין ביקור סדיר. • במקרה של יציאה מבית הספר ללא אישור – יידוע וזימון מיידי של ההורים. |
10. התנהגויות סיכון
התנהגויות מצופות | טווח תגובות במקרה של הפרה |
• חל איסור לעשן ( השימוש בנרגילה דינו כעישון)
• חל איסור על הבאת משקאות חריפים לביה"ס ועל שתייתם. |
1 .שיחת בירור, הזמנת הורים מיידית והשעיית התלמיד.
2 .מתן מטלה חינוכית בנושא. 3 .הורדת ציון בסעיף התנהגות |
"הדרך הנכונה לחנך בני אדם היא להיות להם לדוגמא "
(אלברט איינשטיין )
❖ על המורה להוות דוגמא אישית בהופעתו ובהתנהגותו.
❖ על המורה לחנך לערכים אוניברסאליים , ולעודד מעורבות בקהילה.
❖ על המורה להקפיד להתחדש ולהשתלם.
❖ על המורה לנהוג באחריות ובמקצועיות :
*לדאוג לביטחונם של התלמידים ולשלומם.
*להתייחס בכבוד אל התלמידים.
*להיות קשוב לצרכים האישיים של התלמידים בהיבט הלימודי,
החברתי והרגשי.
*ליצור אקלים חיובי בכיתה ובבית הספר.
*להקנות מיומנויות וכלים לפיתוח לומד עצמאי.
*להרחיב את אופקי התלמידים ולהקנות תכנים לימודיים וחברתיים
בהלימה לתוכנית הלימודים של משרד החינוך.
*לעדכן את ההורים במצבו הלימודי, החברתי והרגשי של התלמיד.
*לשמור על צנעת הפרט של התלמיד.
*לפנות להורים בע"פ ובכתב בדרכי נועם ובדרך- ארץ תוך שמירה על כבוד הדדי
נהלים נוספים :
• על פי הנהלים, אסורה פנייה של הורה לתלמיד/ה שאינו/ה בנו/ בתו. אין להתערב בעימות ובמריבה בין התלמידים.
• במקרה של אלימות הורה או קרוב משפחה של תלמיד כנגד עובד הוראה התגובה שתינקט: ידוע המפקחת, הקב"ט והרשות המקומית ו/ או הגשת תלונה במשטרה.
• בכל נושא יש לפנות באופן ישיר לאיש הצוות החינוכי הנוגע בדבר: מחנכת/ מורה מקצועי ולהקפיד על שיח מכבד.
• שיחה עם מנהלת בית הספר תתקיים רק לאחר מיצוי הדרכים והפניות האחרות. הפגישה תתואם מראש עם מזכירת בית הספר, רק לאחר מתן הסבר על נושא הפגישה ומטרתה.